SURÓWKI

Surówki przygotowywane z warzyw i owoców, jako dania podstawowe i dodatki do potraw, stanowią źródło witamin i soli mineralnych. Pobudzają one również czynności przewodu pokarmowego, dzięki czemu następuje intensywniejsze trawienie. Przy przyrządzaniu surówek z warzyw zawierających małą ilość skrobi, a te się przede wszystkim nadają do spożywania na surowo, należy pamiętać o następujących ogólnych wskazaniach:

– warzywa przeznaczone na surówkę należy bardzo dokładnie umyć przed obraniem i opłukać po obraniu w celu usunięcia zanieczyszczeń

– warzywa trzeba obierać możliwie cienko, aby nie usuwać najbardziej wartościowych składników, zwykle umiejscowionych pod skórką

– rozdrabniać warzywa ostrym, nierdzewnym nożem

– doprawiać surówki bezpośrednio przed spożyciem

– surówki podawać w naczyniach szklanych lub ceramicznych.

SURÓWKA Z CYKORII Z MARCHWIĄ I JABŁKIEM

30 dkg cykorii, 15 dkg marchwi, 15 dkg jabłek, 15 dkg śmietany, musztarda, sól. Cykorię obrać z wierzchnich liści, pokrajać w poprzek liści w drobne paski. Marchew obrać, zetrzeć na drobnej tarce. Jabłka zetrzeć na grubszej tarce. Wymieszać rozdrobnione składniki ze śmietaną, musztardą i doprawić do smaku solą.

Podobne wpisy